יום שבת, 23 באפריל 2011

מטלה מספר 7 - שיעור לחינוך נגד אלימות

מטלה מספר 7 – מערך שיעור בנושא חינוך למאבק באלימות.
במסגרת  מטלה זו ברצוני להציג כתבה שהתפרסמה בעיתון מעריב מיום 16/3/2010
עקב תקיפת המורה: שיעור מיוחד יוקדש לאלימות
עקב הפרסום במעריב של עדותה המזעזעת של מורה שהותקפה ע"י תלמידים, ישוחחו ביום ו' המורים בבתי הספר על אלימות עם תלמידיהם. "הסתדרות המורים חרטה על דגלה למגר את נגע האלימות", אמר מזכ"ל הסתדרות המורים. בנוסף, הלימודים בלוד יושבתו לשעתיים עקב ניסיון הצתת רכבה של מנהלת תיכון בעיר
אפרת זמר | 16/3/2010 16:08
בעקבות הפרסום הבוקר (ד') במעריב של עדותה המזעזעת של מורה שהותקפה על ידי תלמידים, שבין היתר היכו אותה וקראו "מוות למורה", הוציאה הסתדרות המורים קריאה לכל בתי הספר להקדיש את שעת הלימודים הראשונה ביום שישי לשיחה בנושא. מהסתדרות המורים נמסר כי פנייתו של מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, לבתי הספר נעשתה בתיאומו ובעידודו של מנכ"ל משרד החינוך ד"ר שמשון שושני.
בית הספר שבו הותקפה המורה צילום: אדי ישראל


גורמי המקצוע בהסתדרות המורים מגבשים מסמך המפרט נקודות לדיון. מסמך זה יועבר לבתי הספר מחר כהכנה ליום שישי. "הסתדרות המורים חרטה על דגלה השנה למגר את נגע האלימות בחברה הישראלית ככלל ובמוסדות החינוך בפרט", מסר מזכ"ל הסתדרות המורים יוסי וסרמן. "ההסתדרות תעשה כל שביכולתה לתת מענה לבתי הספר על מנת להיאבק בנגע האלימות הגואה שהיא לצערנו תופעה בחברה הישראלית".

גורמים במשרד החינוך ציינו לחיוב את תגובתו של בית הספר בו אירעה תקיפתה של המורה, התיכון האיזורי באר טוביה. מנהל בית הספר, ד"ר אריה ברנע, שהסכים לפרסום שם בית הספר, אמר היום ל
מעריב כי "בבית ספר כמו שלנו, שאיננו סלקטיבי, יש גם ילדים עם קשיים התנהגותיים ומחובתנו לחנך יחד את עם ישראל".

הלימודים בלוד יושבתו לשעתיים
לדבריו, "בטווח הקצר אנחנו נוקטים בפעולה תקיפה במקרה שאירוע חוצה את הקו האדום כמו במקרה הזה, הכוללת עונש מקסימלי של הרחקה לצמיתות, שיחות עם המורים והתלמידים ופנייה למשטרה. בטווח הארוך מה שמשפיע על תלמידים הוא קודם כל יחס חיובי של כבוד ודוגמא אישית טובה,
והמורה שנגדה ננקטה האלימות שותפה לתפיסה הזאת. העבודה החינוכית המתמשכת לא תמה".

בתוך כך, יושבתו מחר הלימודים בלוד לשעתיים בעקבות ניסיונות חבלה והצתה ברכבה של מנהלת התיכון הערבי החדש בעיר, שירין חאפי. "אלימות מקומה לא בבית הספר", אמרה חאפי ל-
nrg מעריב. "בעניין הזה אין פשרות. קיבלתי גיבוי מלא מהעירייה, שהחליטה יחד עם ועדי ההורים להשבית את הלימודים".

יו"ר הועדה הממונה בעיר אילן הררי מסר כי "נחצו קווים אדומים וצריך לעשות מעשה כדי שמישהו ייקח יותר ברצינות את נושא הביטחון בלוד. לא נשב בחיבוק ידיים, בכוונתנו להוציא אוטובוס עם תלמידים ומורים לירושלים, להקים אוהל מחאה ולהפגין מול המשרד לביטחון הפנים".
"חשוב שהמורה תדע שהיא לא לבד"
יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, שמוריו הצטרפו לשביתה, הוסיף כי "לא נוכל לעבור בשקט על מקרי אלימות כלפי אנשי חינוך בישראל, ואנו מתכוונים לפעול בכל דרך חוקית על מנת שיתפסו האשמים וימוצה עימם הדין".

גם ח"כ עינת וילף (עבודה) התייחסה למקרה ושיבחה את המורה בנאום שנשאה במליאה. "המורה עשתה מעשה אמיץ כשבחרה להגן על ילד מותקף מפני ילד אחר, הרבה מורים כבר אינם מעזים לעשות את הצעד הזה", אמרה וילף. "חשוב שהמורה תדע שהיא לא לבד, זו אינה הבעיה שלה וההתמודדות שלה אינה אישית".

לדבריה, "אפשר למגר את האלימות במערכת החינוך, רק אם נדע לתת גיבוי מלא לאותם מורים ונעמוד מאחוריהם כחומה בצורה: החל משר החינוך ומנכ"ל המשרד, ועדת החינוך של הכנסת, דרך המפקחים והדרג המקצועי במשרד החינוך, ראשי רשויות ועד אחרון המנהלים ושלא יקום פתאום ראש מועצה רחום וחנון או מפקח שרחמיו על הילד נכמרים וינסה להשיב את התלמידים האלימים לבית הספר".

*****************************************************************************************************השיעור יוקדש לכתבה הנוכחית.
במסגרת הכתבה התלמידים יידרשו לשבת בקבוצות למידה, לקרוא את הכתבה ולהתייחס לגילויי האלימות שהכתבה מציינת. בשלב השני  כל תלמיד יתבקש לומר את התייחסותו לכתבה ולתת פתרונות אפשריים כדי למנוע אלימות שכזו. כל קבוצה תציג את סיכומיה על גבי פלקט ותציג אותם במליאה.
לאחר המליאה יש לשתף את התלמידים ברצון לקיים אמירה כיתתית על הנושא, לחזור לקבוצות ולנסח מכתב להנהלת ביה"ס, למורה שהותקפה ולהציג את ה"אני מאמין" של כל קבוצה.
בסיום המפגש אני ממליץ להביא עיתונים/חוברות/צבעים/טושים ולייצור פלקט שמציג את האלימות כאסון לחברה הישראלית מצד אחד ומצד שני אמירה שדיאלוג הוא צורך חיוני במערכת החינוך ויכול למגר תופעות של אלימות.


תגובה 1: