יום שבת, 23 באפריל 2011

מטלה מספרא שש - סידור תפילה

מטלה מספר 6 – סידור התפילה
1.     עמדתו של רבי יוסי מולה טוענת שיש להיצמד לקריאת הטקסט ולייצור אחידות בין כולם. אין אפשרות לשנות ניסוחים ויש להקפיד על כך. עמדתו של רבי מאיר טוענת בדיוק ההפך, שכל אדם רשאי לבחור מילים מליבו, להתפלל ולשנות ניסוחים ע"פ ראות עיניו. המחלוקת בין הרצון להתפלל בצמוד לטקסט התפילה לבין היכולת לבחור מילים מתאימה לתקופה המודרנית בה אנו חיים.
2.    היתרונות לגבי כל עמדה ועמדה תלויות בהבנה שלך את הסיטואציה. טקסט אחיד מאפשר תפילה בציבור, תוך דיאלוג בין קהילות שונות ודיבור בשפה אחידה בין כולם. החסרונות הן שלא תמיד אתה מוצא בטקסט את הדברים שאתה מעוניין בהם ולכן היכולת לשנות, להוסיף ולתת לרוח התקופה טקסט חדש מעשירים את סידור התפילה והופכים אותו למשהו אישי.
3.    לדעתי יש לחבר בין הדעות. מצד אחד חשוב לייצור טקסט קאנוני אחיד שישמש בזמן ובמקום מסויים ומצד שני לאפשר יצירתיות וחידוש. משהו חדש מרענן, מפתיע, שיתן לרוח ההוגים של התקופה הנוכחית ביטוי בתוך סידור התפילה. הדיאלוג בין ההוגים של פעם להוגים המודרניים רק יעשיר את עולמנו יותר. אין נכון או לא נכון.
4.    כאדם חילוני חשוב לי להתאים את סידור התפילה לרוח התקופה בה אני חי. מצד אחד לקחת מתוך הסידור קטעי הלכה שמשקפים את דעותיי, לפסול קטעים שאין לי כל חיבור איתם ולייצור גם משהו חדש.
כל קהילה הרוצה להבטיח את המשכיותה צריכה לתת הזדמנות לחזק את השימור והחידוש – "מכזה ראה וקדש" עד "כזה ראה וחדש". הערכים מהווים ביטוי מוסכם למרקם החברתי תרבותי שנוצר ע"י עם במשך דורות, ולכן יש לתת לכל דור לעצב מחדש את רעיונותיו בחיבור למסורת עבר. המסורת היהודית מלמדת לכבד את הזולת. אמות המידה לאהבת הזולת, להתחשבות בזולת, לעזרת הזולת ולגילוי יחס של כבוד יצליחו גם בקרב תלמידינו לייצור חברה נעימה ומכבדת יותר.

תגובה 1:

  1. שוקי -
    אני מאד מעריך את השילוב שמצאת לעצמך בענין התפילה.
    אני כאדם דתי מרגיש לעתים רבות את החוסר בדפוס התפילה הקבוע. מנגד, יש משהו ברוטינה שמסדר לך את סדר היום ואת החיים, במיוחד את החיים החברתיים.

    כל הכבוד על ההתמדה שלך במילוי כל המטלות ועל המסירות הרבה שהקדשת להם.

    בברכה,
    מורדי

    השבמחק