יום שישי, 6 בינואר 2012

אתגר רשת מס' 3 - החיבוק הגדול

אתגר רשת – מס' 3 – החיבוק הגדול
הרעיון של שדר הטלוויזיה בני בשן נראה לי פתאטי מאוד. לדעתי אין לו ערך ואם הייתה כוונה להראות מציאות אחרת, מציאות שבה למרות שיש מחלוקות יש גם משהו אחר החטיאה את המטרה.
אני חושב שבחברה שבה אנו חיים קשה מאוד לתת חיבוק גדול. הפערים הם כל כך רבים שלא מאפשרים לבני האדם לראות את האחר מזווית אחרת. מכיוון שהכנסת מייצרת סיר לחץ פוליטי והתנגשויות בין עמדות ותפיסות קשה לבני אדם המייצגים מגוון דעות לראות את האחר. ייתכן וזו חולשה שיש לטפח ולהתאמץ כדאי להראות שלמרות המחלוקות זו שעתה היפה של הדמוקרטיה. שעה שבה יש ייצוג נכבד לכולם וכולם יחד מהווים דוגמא ומופת לאזרחים.
אחד מהפרויקטים שבהם משתתף בית הספר שבו אני עובד "אופק" הוא החינוך ההמוניסטי בבית לוחמי הגטאות. במסגרת פרויקט זה נפגשים תלמידי י' יהודים עם תלמידים ערבים ולומדים יחד על השואה. המרכז לחינוך הומניסטי פועל בבית לוחמי הגטאות מאז 1995 , בתמיכת משרד החינוך. המרכז מציע דרך אחרת בגישתו להוראת השואה ובפעולתו החינוכית: השואה נבחנת כמשבר היסטורי, יהודי ואוניברסלי, המזמין עיסוק חינוכי בדילמות חברתיות ואנושיות ובביטוין האקטואלי.  הנחות היסוד הן, שהתמודדות כזו עם נושא השואה עשויה להוביל להבנת חשיבותם של ערכים הומניסטיים ודמוקרטיים ומקנה כלים לשיפוט מוסרי ואחריות אזרחית, וכי אדישות לסבלו של האחר או לפגיעה בזכויות האדם מסכנת קיומה של כל חברה, בכל זמן. העיסוק בשואה ממוקד בהתבוננות באדם הקורבן והרוצח בגורלו ובהכרעותיו המוסריות בעת מבחן קיצוני לחברה האנושית. התבוננות זו מכוונת לטפח רגישות הומניסטית, שיקול דעת מוסרי, ואחריות חברתית. זוהי גם נקודת המוצא לדיאלוג בין אנשים מרקע שונה, אזרחים בחברה הישראלית המורכבת. המרכז שם לו למטרה לפעול למען יתר הקשבה והבנה בין חלקי החברה הישראלית בכלל, ובין יהודים וערבים בתוכה, בפרט. זאת מתוך הכרה בשונות ובייחוד של כל קבוצה. מקום נרחב מיוחד לדיון בדרכים להעמקת השוויון החברתי, למאבק בגזענות ולשמירת זכויות האדם וזכויות המיעוטים. בפעילות משותפת ליהודים וערבים המטפחת הכרות בין אישית, נלמדים ונידונים אירועים מן העבר וההווה ביחסי יהודים וערבים בישראל, במטרה ללמוד ולקבל.
אין ספק שפרויקט זה הוא לא פשוט. אבל יש לו חשיבות רבה. היכולת לרתום את התלמידים חשובה ובכל שנה ישנה נציגות של כ-15 תלמידים השותפים בפרויקט.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה